TÈCNIQUES DE PICASSO I RESTAURACIÓ D'UNA OBRA: VISITA A L MUSEU PICASSO
He anat a l'exposició permanent del Museu Picasso i m'he adonat que Picasso, en els seus primers anys, pintava a l'oli sobre petites fustes primes, no sé si tractades. Als pocs anys, apareixen altres que pintava sobre tela que després enganxava sobre una fusta del tipus anterior, com una làmina. No sé si això tenia algun aventatge pel que fa al manteniment de l'obra. Finalment, i el més curiós, és que després apareixen pintures sobre tela amb bastidor, però en comptes de omplir els marges, els deixava inacabats donant l'aparença de tela enganxada sobre fusta.
Al final de l'exposició hi havia una obra exposada amb especial relleu. És El Retrat de la mare de l’artista (1896), que forma part dels fons del Museu i ha estat sotmès el 2011 a un estudi exhaustiu per determinar-ne l’estat de conservació i procedir a restaurar-lo. Durant el procés, la retirada d’un cartró adherit al revers de l’obra ha descobert un dibuix al carbó desconegut fins al moment. El procés de restauració del Retrat de la mare de l’artista ha estat dirigit per la Reyes Jiménez, cap de conservació preventiva i restauració del Museu i és qui ha realitzat l’estudi comparatiu de dibuix.
Al final de l'exposició hi havia una obra exposada amb especial relleu. És El Retrat de la mare de l’artista (1896), que forma part dels fons del Museu i ha estat sotmès el 2011 a un estudi exhaustiu per determinar-ne l’estat de conservació i procedir a restaurar-lo. Durant el procés, la retirada d’un cartró adherit al revers de l’obra ha descobert un dibuix al carbó desconegut fins al moment. El procés de restauració del Retrat de la mare de l’artista ha estat dirigit per la Reyes Jiménez, cap de conservació preventiva i restauració del Museu i és qui ha realitzat l’estudi comparatiu de dibuix.
Es vau que hi van fer una
restauració anterior en què s’hi van aplicar diversos empelts de
paper per reconstruir-ne les vores, però aquests també es van adherir a una
base de cartró.
Això va provocar al llarg dels anys unes
tensions
estructurals que es van manifestar de forma progressiva i van acabar
deformant greument l’obra.
En la restauració actual
han eliminat els elements de distorsió i han retornat la
flexibilitat al suport per recuperar la percepció original de la
imatge.
L'obra està realitzada
amb la tècnica del pastel. És una tècnica en sec en què la
matèria
pictòrica no està
sòlidament fixada. L’artista diposita el color directament sobre
el suport, generalment de paper, cosa que fa que l’adhesió
sigui molt feble.
Aquesta tècnica
s'utilitzava molt al S XVIII i va ser represa pels pintors
impressionistes; en el cas d'aquesta obra de Picasso, l’ús
d’aquesta tècnica deuria tenir com a finalitat escurçar el temps
de posa
del model.
El pastel facilita la
manipulació dels colors, es una tècnica ràpida, d'acabat vellutat
i amb bon poder recobridor. No necessita assecament ni varia de
tonalitat quan s’asseca.
L'actual procés de restauració s'ha iniciat amb la separació l’obra del suport
secundari. L’accés visual al revers de l’obra es va realitzar
inicialment per mitjà d’un mirall, amb la qual cosa es van limitar
al màxim els moviments del suport.
Al revers es va trobar un dibuix
inèdit.
Es van eliminar les bandes de paper
adherides al revers. Després de separar l’obra de la base de
cartró aplicada en una restauració anterior, es va retirar
manualment el paper del perímetre, mentre
es reduïa la tensió
del suport original.
Paral·lelament, es va valorar la
intervenció anterior i es va localitzar els empelts, que es van
eliminar. Per mitjà del mateix procediment es van suprimir els
materials dels empelts, mantenint únicament els que comprometien
l’estructura de l’obra, cosa que
va fer que disminuïssin encara
més les tensions que afectaven el paper.
Es van corregir i atenuar les
deformacions del suport: es va aplanar. Al llarg de les sessions, el
paper va anar recuperant la forma plana, com també la hidratació i
la flexibilitat de les fibres.
Per reintegrar les pèrdues del
material del suport, es va aplicar paper japonès prèviament tenyit
i de diferents gramatges. També es van consolidar els estrips
existents.
Es van corregir les conseqüències visuals de l’alteració
del color i es va recuperar una imatge que
s’aproxima a les
referències fotogràfiques del 1959.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada